CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Saturday 3 December 2011

Kotak Sifir 81...??


Kotak Sifir 81? Apa dia tu? Buat cikgu-cikgu sekalian terutamanya cikgu Matematik. Ini adalah salah satu cara saya memahirkan murid-murid saya dengan sifir terutamanya sifir 1 hingga sifir 9. Jika kita boleh lihat pada gambar diatas, terdapat 2 kotak besar dengan setiap satu kotak itu mempunyai 81 kotak kecil. Ia seperti lembaran kerja biasa, namun saya akan beri kepada murid untuk melengkapkan sifir 1 hingga sifir 9 dalam tempoh kurang daripada 5 minit. Ini akan memantapkan kemahiran menghafaz sifir terutamanya kepada murid yang lemah. Ini juga boleh diibaratkan seperti latih tubi sifir kepada murid. Semakin lama, aktiviti ini dijalankan, semakin cepat murid-murid berupaya menyelesaikan Kotak Sifir 81 ini.

Bila murid semakin mahir, mereka tidak lagi perlu menggunakan kotak sebagai asas dalam membentuk Sifir 81 ini. Malah, mereka boleh menggunakan masa 5 minit pertama sebelum menjawab soalan peperiksaan dengan membina Kotak Sifir 81 dan ianya sangat membantu kepad
a murid yang lemah.

Saya pernah bereksperimen dengan murid-murid saya dimana, mereka berjaya menyelesaikan Kotak Sifir 81 ini dalam temppoh kurang 1 minit. Bagaimana pula dengan anda?

Selamat Mencuba....!!!


Contoh Jawapan:


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...