5 years ago
Monday 5 December 2011
Teknik Sifir Dua Digit
Langkah Pertama
Senaraikan sifir 1 - sifir 9 bagi nombor yang berkenaan.
Contoh Sifir 26.
Sifir 2 disenaraikan begitu juga sifir 6.
Langkah Kedua
Jawapan-jawapan kepada sifir tersebut digabungkan.
Sifir 2 Sifir 6
2 6 2 dan 6 digabungkan menjadi 1 x 26 = 26
4 12 4 dan 12 digabungkan menjadi 2 x 26 = 52
6 18 6 dan 18 digabungkan menjadi 3 x 26 = 78
8 24 8 dan 24 digabungkan menjadi 4 x 26 = 104
10 30 10 dan 30 digabungkan menjadi 5 x 26 = 130
dan begitulah seterusnya.
Cara ini lebih menjimatkan masa. Namun, memerlukan murid menguasai sifir dengan baik. Terutamanya sifir 1 sehingga sifir 9.
Selamat Mencuba...!!
Saturday 3 December 2011
Kotak Sifir 81...??
Kotak Sifir 81? Apa dia tu? Buat cikgu-cikgu sekalian terutamanya cikgu Matematik. Ini adalah salah satu cara saya memahirkan murid-murid saya dengan sifir terutamanya sifir 1 hingga sifir 9. Jika kita boleh lihat pada gambar diatas, terdapat 2 kotak besar dengan setiap satu kotak itu mempunyai 81 kotak kecil. Ia seperti lembaran kerja biasa, namun saya akan beri kepada murid untuk melengkapkan sifir 1 hingga sifir 9 dalam tempoh kurang daripada 5 minit. Ini akan memantapkan kemahiran menghafaz sifir terutamanya kepada murid yang lemah. Ini juga boleh diibaratkan seperti latih tubi sifir kepada murid. Semakin lama, aktiviti ini dijalankan, semakin cepat murid-murid berupaya menyelesaikan Kotak Sifir 81 ini.
Bila murid semakin mahir, mereka tidak lagi perlu menggunakan kotak sebagai asas dalam membentuk Sifir 81 ini. Malah, mereka boleh menggunakan masa 5 minit pertama sebelum menjawab soalan peperiksaan dengan membina Kotak Sifir 81 dan ianya sangat membantu kepada murid yang lemah.
Saya pernah bereksperimen dengan murid-murid saya dimana, mereka berjaya menyelesaikan Kotak Sifir 81 ini dalam temppoh kurang 1 minit. Bagaimana pula dengan anda?
Selamat Mencuba....!!!
Contoh Jawapan:
Friday 2 December 2011
Slaid Power Point Untuk Makropengajaran
SET INDUKSI:
- Guru menunjukkan paparan slaid mengenai jenis-jenis alat mengukur. Ianya bertujuan sebagai satu Pengetahuan Am kepada murid-murid bahawa alat pengukur tidak tertakluk kepada pembaris sahaja. Guru turut menerangkan fungsi dan peranan setiap alat pengukur tersebut.
- Guru menunjukkan paparan slaid mengenai jenis-jenis alat mengukur. Ianya bertujuan sebagai satu Pengetahuan Am kepada murid-murid bahawa alat pengukur tidak tertakluk kepada pembaris sahaja. Guru turut menerangkan fungsi dan peranan setiap alat pengukur tersebut.
LANGKAH PERTAMA (SLAID PERTAMA)
- Slaid menunjukkan kesalahan yang lazim dilakukan oleh para murid ketika mengukur, iaitu mengukur dengan kedudukan alat ukuran yang tidak berada didalam keadaan tepat.
Subscribe to:
Posts (Atom)